Carbohidratii

          Rolul carbohidratilor:

     Carbohidratii sunt sursa preferata de energie a corpului, creierul, muschii si alte tesuturi se bazeaza in principal pe un flux continuu de carbohidrati pentru satisfacerea cererilor imediate si pe termen lung de energie. In timpul antrenamentelor anaerobe, cum ar fi antrenamentele cu rezistenta (cu greutati libere), corpul se bazeaza foarte mult pe carbohidrati pentru energie, iar cantitatea stocata in organism va va afecta rezistenta si energia in timpul antrenamentelor.

      Din punct de vedere stiintific, carbohidratii sunt compusi organici din carbon, hidrogen si oxigen care contin cel putin o zaharida. Carbohidratii sunt alimente pe care organismul le foloseste pentru a fabrica glucoza.

     Amilaza (o enzima din organism) va descompune, in organism, carbohidratii intr-un mod specific si ii va transforma in glucoza. Glucoza poate fi utilizata imediat de catre organism sau poate fi stocata in corp pentru o utilizare ulterioara.

 

           Alimente in care se gasesc carbohidratii:

     In principal, carbohidratii complecsi sau amidonul se gasesc in mod natural in compozitia unor alimente cum ar fi:

  • orez brun
  • banane
  • fasole
  • naut
  • linte
  • nuci
  • ovaz
  • pastarnac
  • cartofi
  • porumb dulce
  • cereale integrale
  • paste integrale
     

     Glucidele simple se gasesc in mod natural mai ales in compozitia fructelor si legumelor. In forma artificiala, carbohidratii simpli fac parte din produsele imbogatite sau rafinate (paine alba, paste din faina rafinata, dulciuri etc.).

     Carbohidratii simpli au un index glicemic ridicat si furnizeaza organismului energie pe termen scurt, dar si o senzatie de satietate limitata. Consumul de prea multe alimente bogate in carbohidrati simpli poate duce la cresterea riscului aparitiei unor probleme de sanatate, cum ar fi diabetul si bolile cardiovasculare.

 

          Rolul carbohidratilor in organism:

     

     Carbohidratii sunt esentiali pentru functionarea corecta a organismului. Eliminarea carbohidratilor din dieta poate provoca malnutritie. Carbohidratii au mai multe roluri in organismele vii, fiind implicati in mod activ in procesul eliberarii energiei, fertilitatii la femei (prin echilibrarea eliberarii FSH-ului si LH-ului - hormoni necesari in procesul reproducerii), functionarea optima a sistemului imunitar, reducerea aparitiei bolilor cardiovasculare, cancerelor si diabetului, dar si in dezvoltarea normala. Majoritatea carbohidratilor contin in forma naturala cantitati importante de vitamina B, fibre si antioxidanti.

     Principala functie a carbohidratilor este sa furnizeze energie organismului. Carbohidratii, in combinatie cu proteinele, grasimile, vitaminele si mineralele sunt componentele nutritive esentiale pentru mentinerea vietii. Totusi, in timp ce carbohidratii furnizeaza cantitatea necesara de calorii pentru desfasurarea normala a functiilor vitale ale organismului si sunt sursa preferata de energie a acestuia, acestia nu pot furniza toate elementele nutritive pentru o stare adecvata de sanatate pe o perioada indelungata de timp.

    Carbohidratii au un rol important in functionarea optima a sistemului nervos central. Fara un aport suficient de glucoza, orice persoana s-ar putea simti obosita, ametita si slabita. Acesta este motivul pentru care sportivii au nevoie de cantitati adecvate de carbohidrati inainte de un concurs, pentru a avea rezultate fizice si mentale optime. Celulele nervoase sunt dependente de glucoza pentru a functiona.

    Carbohidratii ofera principalul tip de combustibil pentru desfasurarea normala a activitatii sistemului muscular. Grasimile si proteinele pot fi folosite indirect, doar dupa ce vor fi convertite in carbohidrati. Muschii folosesc glicogen prezent in celulele musculare si glucoza din sistemul circulator. Totusi, glicogenul din muschi este folosit intr-un mod mai eficient comparativ cu glucoza intrucat descompunerea glicogenului nu necesita consum de energie. In cazul in care nu se consuma suficient carbohidrati, se face efort muscular prelungit perioade indelungate de timp si persoana in cauza este sufera de stres prelungit va avea loc deteriorarea accelerata a proteinlor din organism dar si a grasmilor stocate si va scadea nivelul de zahar din sange.